STANDAARD VERKOOPVOORWAARDEN

​OMNIPOWER BV

INDUSTRIAL BATTERY SOLUTION

Versie: 28/08/2023


1.      ALGEMEEN

 

1.1.            Deze algemene verkoopsvoorwaarden zijn van toepassing op elke bestelling, uitvoering en levering behoudens expliciete afwijkingen in bijzondere voorwaarden of onderhandelde contractuele clausules. In geval van tegenstrijdigheid tussen deze algemene voorwaarden en een schriftelijke overeenkomst gaat de afzonderlijke schriftelijke overeenkomst voor.

 

1.2.            De meest recente versie van de algemene verkoopsvoorwaarden is online te vinden op de website van de Verkoper: www.omnipower.be.

 

1.3.            Identificatie van de partijen:

 

Omnipower bv, een besloten vennootschap naar Belgisch recht met maatschappelijke zetel te Burgemeester G. Dussartlaan 91, 8860 Lendelede en geregistreerd bij de Kruispuntbank van Ondernemingen onder ondernemingsnummer 0779.447.161, RPR Gent, afdeling Kortrijk, hierna aangeduid als 'de Verkoper', ‘we’, ‘ons’.

 

De medecontractant wordt aangeduid met 'de Klant'.

 

1.4.            De Klant verklaart zich volledig en onherroepelijk akkoord met deze algemene voorwaarden door het enkele feit van de door hem geplaatste bestelling of opdracht. De aanvaarding impliceert dat de Klant volledig verzaakt aan de toepassing van eigen algemene voorwaarden en dat deze bijgevolg niet tegenstelbaar zijn aan de Verkoper.

2.                ORDER EN ORDERBEVESTIGING

 

2.1.            Elk order van goederen of diensten kan uitsluitend schriftelijk en op datum geplaatst worden. De Klant verbindt er zich toe de opdrachten voldoende te detailleren. Elke vorm van afwerking die buiten deze beschrijving valt, kan niet in aanmerking komen voor een vergoeding wegens verkeerde of gebrekkige uitvoering. Het order wordt opgemaakt met referentie naar bijbehorende offerte indien er voor de Klant een offerte voorhanden was.

 

2.2.            Alle prijslijsten, offertes en contractvoorstellen van de Verkoper gelden ten titel van inlichting en binden de Verkoper als dusdanig niet. Elke door de Klant gedane bestelling verbindt de Verkoper slechts na diens schriftelijke bevestiging of aanvaarding ervan. Indien de orderbevestiging van de Verkoper een wijziging of toevoeging bevat of hoe dan ook - behoudens verduidelijkingen- van het oorspronkelijke order verschilt, wordt de overeenkomst als gesloten beschouwd indien de Klant niet binnen de acht (8) dagen na ontvangst van de orderbevestiging protesteert tegen dergelijke wijziging of toevoeging.

 

2.3.            De wens van de Klant tot het annuleren van een bestelling kan uitsluitend schriftelijk gebeuren. In geval van annulering van de bestelling is de Klant gehouden de Verkoper te vergoeden voor de geleden schade ten belope van twintig percent (20%) van de waarde van de bestelling.

 

2.4.            We beschrijven altijd zo volledig en nauwkeurig mogelijk wat we je verkopen en hoe het bestelproces zal verlopen. De beschrijving is in elk geval voldoende gedetailleerd om je een goede beoordeling te laten maken. Als we gebruik maken van afbeeldingen, zijn deze een zo waarheidsgetrouw mogelijke weergave van de aangeboden goederen en/of diensten. Deze afbeeldingen doen echter geen rechten ontstaan voor partijen.


 

3.                LEVERING

 

3.1.            Leveringstermijnen en data van levering worden enkel bij wijze van inlichting meegedeeld en zijn derhalve niet bindend. Deze zijn derhalve nooit een grond voor boete, schadevergoeding, annulering van de bestelling of ontbinding van een overeenkomst.

 

3.2.            De bewaring van de goederen in afwachting van de levering of de afhaling, geschiedt op risico van de Klant.

 

3.3.            Indien de Verkoper het vervoer niet zelf uitvoert, reizen de goederen van bij het vertrek uit het magazijn van de Verkoper op risico (schade, verlies, vertraging, …) van de Klant, zelfs in geval van franco verkoop en/of indien de vervoerder door de Verkoper is gekozen.

 

3.4.            In geen geval kan de Verkoper instaan voor schadeclaims of schuldvorderingen die ten laste worden gelegd omwille van vervoersproblemen. De Verkoper inspecteert de goederen grondig voor verzending.

 

3.5.            De Verkoper behoudt zich het recht voor de goederen en/of diensten in meerdere keren te leveren en te factureren, alsook verschillende bestellingen van goederen en/of diensten in een gemeenschappelijke facturatie en/of levering onder te brengen.

 

3.6.            Indien de goederen worden afgehaald door of in opdracht van de Klant, dan moet dit gebeuren binnen de acht (8) dagen na kennisgeving dat de goederen klaarstaan. Indien anders afgesproken zal dit vermeld worden op de factuur. Indien de Klant de goederen niet afhaalt op de hem meegedeelde datum, behouden wij ons het recht voor om na het verstrijken van de termijn van acht (8) dagen, de overeenkomst als ontbonden te beschouwen en dit van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling. De Klant is alsdan gehouden de Verkoper integraal te vergoeden voor de geleden schade met een minimum van dertig percent (30%) van de waarde van de bestelling.

 

3.7.            Indien de verzending of afhaling is uitgesteld om een reden buiten de wil van de Verkoper, worden de goederen opgeslagen en indien nodig verpakt op kosten en risico van de Klant.

 

4.                PRIJZEN

 

4.1.            Alle door de Verkoper vermelde prijzen voor goederen en diensten zijn opgegeven in euro exclusief btw en, tenzij uitdrukkelijk anders werd overeengekomen, exclusief andere taksen, verpakkingskosten, transport- en verzekeringskosten, die integraal ten laste van de Klant zijn. Elke verhoging van het B.T.W.-tarief of van een andere belasting van welke aard ook tussen de bestelling en de uitvoering zal ten laste van de Klant vallen.

 

4.2.            De prijzen worden bepaald aan de hand van gekende elementen zoals de prijs van de grondstoffen, lonen, sociale lasten, belastingen, invoerrechten, vrachtkosten, taksen, wisselkoersen, etc. Elke wijziging in een van deze elementen die de uitvoering van de bestelling wezenlijk verzwaart, geeft aanleiding tot een heronderhandeling van de initieel overeengekomen prijzen van de goederen en/of de diensten.

 

4.3.            Een uitbreiding van een lopende bestelling wordt in een nieuwe offerte opgenomen. Wijzigingen door de Klant na de initiële bestelling zullen enkel worden doorgevoerd indien a) de Verkoper hiermee uitdrukkelijk instemt én b) de Klant aanvaardt dat de Verkoper alle bijkomende prijsaanpassingen en kosten integraal aan de Klant kan doorrekenen.

 

4.4.            De prijs die vermeld wordt op de factuur, is de enige geldende en bindende prijs, buiten in her geval van artikel 4.2 hierboven.

 

5.                EIGENDOMSOVERDRACHT & INTELLECTUELE-EIGENDOMSRECHTEN

 

5.1.            De geleverde goederen blijven eigendom van de Verkoper tot de volledige prijs en andere factuurbedragen, in hoofdsom, kosten en interesten, betaald zijn, zelfs in geval van faillissement van de Klant of levering aan een derde.

 

5.2.            Behoudens schriftelijke overeenkomst, blijven de intellectuele eigendommen in de goederen en diensten, eigendom van de Verkoper, zelfs nadat het project geheel of gedeeltelijk is verkocht. Bovendien behoudt de Verkoper het recht deze intellectuele eigendommen geheel of gedeeltelijk opnieuw te gebruiken bij het ontwikkelen van projecten voor derden. Onder intellectuele eigendommen wordt verstaan: broncode, schema’s, bibliotheekbestanden (software/pcb), projectbestanden, scripts, technische documenten, prototypes, productontwikkelingen, onderdelenlijsten, berekeningen, formules, procedures, algoritmes, protocollen, meetapparatuur, softwarepakketten, etc.

 

Onze website, logo’s, teksten, foto’s, namen en in het algemeen al onze communicatie zijn beschermd door intellectuele eigendomsrechten die hetzij bij ons, hetzij bij onze toeleveranciers of andere rechthebbenden liggen.

 

5.3.            Tenzij anders schriftelijk overeengekomen, worden enkel de bestanden en/of onderdelen met het oog op het overeengekomen en schriftelijk bevestigde gebruik, het schriftelijk toegestane gebruiksrecht en/of de overeengekomen en schriftelijk bevestigde en toegelichte reproductie opgeleverd. Daaronder vallen uitvoerbare code (geen broncode), scripts, gerber bestanden, configuratiebestanden, handleidingen, aansluitschema’s, testtools, programmeertools, etc.

 

5.4.            Behoudens schriftelijke overeenkomst is het niet toegelaten om ontwerpen te reverse engineeren, aan te passen, uit te breiden, te disassembleren of te decompileren.

 

5.5.            De Verkoper garandeert aan de Klant dat de softwareoplossing en het gebruik daarvan geen inbreuk maken op intellectuele eigendomsrechten of soortgelijke rechten van derden, en dat Verkoper volledig bevoegd is de in deze overeenkomst bedoelde rechten te verlenen.

 

5.6.            De Verkoper vrijwaart de Klant voor schade die voor de Klant het gevolg is van beweerde inbreuk op zodanige rechten van derden, op voorwaarde dat de Klant een beweerde inbreuk direct aan de Verkoper meldt.

 

5.7.            Deze verplichting tot vrijwaring vervalt bovendien als de verweten inbreuk verband houdt met door de Klant ter gebruik, bewerking, verwerking, of incorporatie aan Klant ter beschikking gestelde materialen, dan wel met wijzigingen die Klant in de door Verkoper aangeboden softwareoplossing heeft aangebracht of door derden heeft laten aanbrengen.

 

5.8.            In het geval van een inbreuk of beweerde inbreuk zoals in artikels 5.6 en 5.7 hierboven bedoeld of indien er naar het oordeel van de Verkoper een gerede kans bestaat dat een zodanige inbreuk zich zou kunnen voordoen, is de Verkoper gerechtigd alle relevante acties te ondernemen zodanig dat de inbreuk daardoor wordt opgeheven en aan de functionele eigenschappen van de samenwerking zo min mogelijk afbreuk wordt gedaan. Als een inbreuk zoals in artikels 5.6 en 5.7hierboven bedoeld is vastgesteld bij rechterlijke uitspraak welke in kracht van gewijsde is gegaan en uitvoerbaar is in het land waar Verkoper is gevestigd, en het blijkt dat een vervanging of wijziging niet mogelijk is zonder wezenlijke afbreuk aan de functionele eigenschappen of gebruiksmogelijkheden van de samenwerking is de Klant, of in voorkomend geval de Verkoper, gerechtigd alle overeenkomst te ontbinden.

 

5.9.            Behoudens schriftelijke overeenkomst van een confidentialiteitsovereenkomst (Non Disclosure Agreement), zijn creaties, ideeën, concepten, procedures, technieken, protocollen, ontwerpen, etc. van de Klant niet automatisch beschermd en behoudt de Verkoper derhalve het recht deze opnieuw te gebruiken of te verkopen met het oog op producten of projecten voor derden.

 

5.10.         Het is verboden gebruik te maken van en/of wijzigingen aan te brengen in de intellectuele eigendomsrechten zoals beschreven in dit artikel 5. Zo mag de Klant bijvoorbeeld tekeningen, foto’s, namen, teksten, logo’s kleurencombinatie, etc … niet kopiëren of reproduceren zonder voorafgaande en uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van de Verkoper.


 

6.                SPECIFICATIES EN TOLERANTIES

 

6.1.            Alle in de order vermelde specificaties zullen door de Verkoper zo nauwkeurig mogelijk worden nageleefd, rekening houdend met de voor het product gebruikelijke toleranties. Elke ernstige afwijking van welke aard ook, wordt aan de Klant tijdens de uitvoering tijdig kenbaar gemaakt en besproken.

 

6.2.            In geen geval zullen afwijkingen die binnen de gebruikelijke toleranties vallen, de Klant het recht geven om de goederen te weigeren, zijn betaling te schorsen, het order te verbreken of een schadevergoeding te eisen.

 

6.3.            De Klant zal de ontwerpen van goederen die in productie gaan, vooraf grondig inspecteren. De Klant wordt daartoe per e-mail uitgenodigd door de Verkoper. Indien de inspectie niet plaats vindt binnen de zeven dagen (7) (of afwijkende termijn die schriftelijk wordt vastgesteld en goedgekeurd door de Klant en Verkoper) na kennisgeving wordt dit als een goedkeuring beschouwd. De goederen worden met het nodige vakmanschap vervaardigd. De Klant kan in geen geval een goed weigeren op basis van afwijkingen en/of gebreken die voortvloeien uit zijn nalatige inspectie. Aan de Klant wordt de keuze gelaten voorafgaand aan de productiecyclus een kleine oplage van prototypes af te nemen om het risico te beperken.

 

7.                KLACHTEN EN WAARBORGEN

 

7.1.            We hopen natuurlijk steeds dat al onze klanten 100% tevreden zijn. In geval van klachten over onze diensten doen we er alles aan om de klacht binnen de zeven (7) dagen te behandelen.

 

7.2.            De Klant moet de goederen onmiddellijk bij de levering in ontvangst nemen en nazien. Zichtbare gebreken worden gedetailleerd en met vermelding van alle relevante gegevens (bestel- en/of factuurnummer) binnen de achtenveertig (48) uur na ontvangst van het materiaal en alleszins voor het gebruik van het materiaal, d.m.v. een aangetekend en gemotiveerd schrijven per mail én per aangetekende zending gericht aan de Verkoper gemeld. Bij het niet respecteren van deze formaliteiten mag de Verkoper de klacht als onontvankelijk beschouwen. Klachten i.v.m. verborgen gebreken zijn slechts ontvankelijk indien zij in een aangetekend en voldoende gemotiveerd schrijven ter kennis worden gebracht van de Verkoper uiterlijk binnen de zes (6) maanden vanaf leveringsdatum en zulks binnen de acht (8) dagen na het vaststellen van het gebrek. De bewijslast van de tijdigheid rust op de Klant.

 

7.3.            Eventuele andere klachten over de goederen en/of de diensten zijn slechts ontvankelijk als ze per aangetekend schrijven en binnen de acht dagen (8) na levering aan de Verkoper overgemaakt worden (poststempel geldt als bewijs), en geven een recht op onderzoek naar die klachten. Dit geldt ook in geval van doorverkoop of gebruik door een derde. In elk geval moet de klacht voldoende gedetailleerd zijn en alle relevante gegevens (onder andere bestel- en/of factuurnummer) bevatten om ontvankelijk te zijn.

 

7.4.            In geen geval kan de Klant een klacht als reden geven om zijn volledige betaling uit te stellen of na te laten.

 

7.5.            De vrijwaringsplicht van de Verkoper m.b.t. gebreken in de geleverde goederen die niet door de Verkoper werden geproduceerd, strekt zich niet verder uit dan deze van de fabrikant. De Verkoper verbindt er zich enkel toe de door hem als gebrekkig erkende onderdelen waarvan bewezen is dat ze door tussenkomst van de Verkoper gebrekkig geworden zijn te vervangen of herstellen, met uitsluiting van alle andere vergoedingen voor rechtstreekse en/of onrechtstreekse schade. Werkuren en verplaatsingskosten zijn ten laste van de Klant.

 

7.6.            Bij doorverkochte goederen handelt de Verkoper enkel als tussenpersoon, en moet de Klant zich rechtstreeks tot de fabrikant richten met eventuele specifieke vragen, handleidingen of klachten wegens fabricagefouten.

 

7.7.            De verleende waarborg vervalt in geval van abnormaal gebruik, slecht onderhoud, wijziging van goederen door de Klant, demontage, manipulatie of reparatie door een niet gekwalificeerd persoon.

 

7.8.            Wij garanderen dat onze goederen conform zijn aan de door de Klant gedane bestelling en voldoen aan de normale verwachtingen rekening houdende met de specificaties van het product.

 

7.9.            Bovendien hanteren wij wat betreft het leveren van goederen een garantietermijn van twee (2) jaar indien het goed niet conform is aan de geplaatste bestelling. Dit betekent dat bij gebreken of defecten aan het goed tot twee (2) jaar na de levering dit goed kosteloos wordt hersteld, of wel vervangen. Voor zover dit mogelijk en redelijk is, heeft de Klant de keuze tussen herstelling of vervanging. Enkel in geval de herstelling of de vervanging buitensporig of onmogelijk is of niet binnen een redelijke termijn kan worden uitgevoerd, heeft de Klant het recht om een prijsverlaging of de ontbinding van de verkoopovereenkomst te eisen. Indien het defect of gebrek zich manifesteert binnen de zes (6) maanden na de levering wordt dit geacht reeds te hebben bestaan voor de levering, tenzij wij het tegendeel kunnen bewijzen. Na zes (6) maanden zal de Klant moeten bewijzen dat het gebrek reeds bij de levering aanwezig was.

 

Indien de fabrikant een langere garantietermijn geeft dan hierboven aangegeven zullen wij deze integraal overnemen.

 

8.                BEPERKING VAN DE AANSPRAKELIJKHEID

 

8.1.            De Verkoper kan niet aansprakelijk gesteld worden voor indirecte, speciale, incidentele of gevolgschade (zoals onder andere gegevensverlies, herstelkosten, productiekosten, winstderving, omzetderving, economische- of reputatieschade, gemiste besparingen, onverkoopbaarheid van goederen en schade aan derden) ingevolge een fabricagefout of een ander gebrek in de goederen of diensten. Dit geldt in het bijzonder ook voor softwarebugs.

 

8.2.            De Verkoper kan niet worden aansprakelijk gesteld voor de gevolgen van gewone slijtage, onvoldoende onderhoud of verkeerd gebruik van de goederen.

 

8.3.            Onverminderd wat hierboven is bepaald: indien de Verkoper aansprakelijk zou zijn ten aanzien van de Klant uit welke hoofde dan ook, is de Verkoper slechts aansprakelijk voor de schade veroorzaakt door de ondeugdelijkheid van de door hem geleverde goederen of naar aanleiding van de uitvoering van de overeenkomst, indien en zover die schade is veroorzaakt door zijn zware of opzettelijke fout of bedrog. Voor overige fouten is de Verkoper niet aansprakelijk.

 

8.4.            De schadevergoeding die de Klant voor de schade in verband met geleverde of door de Verkoper toevertrouwde goederen kan eisen, kan nooit hoger zijn dan de prijs van het apparaat of dienst in kwestie met een maximum van tweemiljoenvijfhonderdduizend euro (2.000.000 EUR). Indien de voorgaande beperking van aansprakelijkheid nietig wordt geacht onder het toepasselijke recht, zal de totale aansprakelijkheid van de Verkoper nooit meer dan tweemiljoenvijfhonderdduizend euro (2.000.000 EUR) bedragen. De schadevergoeding voor de indirecte kosten door doen van de Verkoper bedragen maximaal vijfentwintig percent (25%) van de burgerlijke aansprakelijkheid verzekering op het moment van de installatie. De Verkoper is niet aansprakelijk voor kosten die boven de prijs van dit percentage vallen.

 

8.5.            De Klant vrijwaart de Verkoper voor eventuele aanspraken van derden die in verband met de uitvoering van de overeenkomst schade lijden en waarvan de oorzaak niet aan de Verkoper toerekenbaar is.

 

8.6.            In geval van overmacht zal de Verkoper niet aansprakelijk zijn tegenover de Klant en zal de Verkoper geen schadevergoeding verschuldigd zijn. De contractuele verplichtingen van de Verkoper worden opgeschort tot het geval van overmacht ophoudt te bestaan. Indien het geval van overmacht gedurende zestig (60) dagen of meer voortduurt, is zowel de Verkoper als de Klant gerechtigd de overeenkomst te beëindigen zonder schadevergoeding. Hieronder begrijpen wij onder meer, stakingen, brand, bedrijfsstoringen, energiestoringen, storingen in een (telecommunicatie-)netwerk of verbinding of gebruikte communicatiesystemen en/of het op enig moment niet beschikbaar zijn van onze website, niet of niet-tijdige levering van toeleveranciers of andere ingeschakelde derden, ... Onder meer ernstige ziekte (waaronder Covid) van de zaakvoerder van de Verkoper of diens medewerkers is als overmacht te aanzien.

 

8.7.            Op verzoek van de Klant zal de Verkoper het verzekeringscertificaat voorleggen dat aantoont dat de Verkoper de wettelijk verplichte en noodzakelijke verzekeringen heeft afgesloten om zijn risico's te dekken.

 

8.8.            Dit artikel doet geen afbreuk aan de bepalingen onder de titels 'Order en Orderbevestiging', 'Levering' of aan andere passages die betrekking hebben op de aansprakelijkheid van Verkoper of Klant.

 

8.9.            Gebruik van apparatuur, ook door de Verkoper, die eigendom is van de Klant of door de Klant is ter beschikking gesteld, kan nooit aanleiding geven tot aansprakelijkheid van de Verkoper.

 

9.                BETALINGEN

 

9.1.            Behoudens afwijkende schriftelijke overeenkomst zijn de facturen tot op de vervaldag contant, zonder enige korting, betaalbaar op de maatschappelijke zetel van de Verkoper.

 

9.2.            Alle facturen zijn betaalbaar binnen de veertien (14) dagen na factuurdatum tenzij anders werd bedongen. Bij niet-betaling van de factuur binnen de gestelde termijn is vanaf de vervaldag van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling een verwijlrente verschuldigd ten belope van tien percent (10%) per maand van het factuurbedrag. Tevens is van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling een forfaitaire vergoeding verschuldigd ten belope van tien percent (10%) van het factuurbedrag als schadebeding. Onkosten verbonden aan onbetaalde wissels of cheques evenals andere inningskosten zijn in deze forfaitaire schadevergoeding niet begrepen en worden de Klant afzonderlijk aangerekend. met een minimum van honderdvijfentwintig euro (EUR 125,00). Dit alles onverminderd het recht om een hogere schadevergoeding te vorderen mits bewijs van hogere werkelijk geleden schade.

 

9.3.            Bij gebreke aan betaling van een factuur op de vervaldag worden alle andere facturen van de Verkoper op de Klant onmiddellijk van rechtswege en zonder verdere ingebrekestelling opeisbaar onverminderd het recht van de Verkoper zich te beroepen op de andere rechten onder huidige algemene voorwaarden.

 

9.4.            In geval van laattijdige betaling heeft de Verkoper het recht de bestelling of het gedeelte ervan dat nog niet werd uitgevoerd, te annuleren, de levering te schorsen en/of gelijk welke waarborg die hij nuttig acht, te eisen, dit alles zonder voorafgaande ingebrekestelling en zonder schadevergoeding. De Verkoper kan eveneens dit als een argument inroepen om lopende contracten te verbreken.

 

9.5.            Het trekken en/of aanvaarden van wissels of andere verhandelbare documenten, houdt geen schuldvernieuwing in en vormt geen afwijking van deze verkoopvoorwaarden.

 

9.6.            Facturen dienen schriftelijk te worden geprotesteerd zo Klant meent dat daar reden toe is. Dit dient per mail én per aangetekend schrijven te gebeuren binnen de acht (8) dagen de factuurdatum bij gebreke waaraan de facturen als definitief aanvaard worden beschouwd.

 

10.              PRIVACY

 

In het kader van de Europese GDPR-wetgeving worden Klantengegevens bewaard door de Verkoper met het oog op offertes en facturatie. Deze gegevens worden nooit zonder toestemming van de Klant met derden gedeeld. De Klant heeft steeds het recht om per mail de toestemming in te trekken, deze gegevens in te kijken, te wijzigen of te laten verwijderen. Onvrijwillige lekken van persoonsgegevens worden conform deze wetgeving behandeld en gemeld.

 

11.              GESCHILLENREGELING

 

11.1.         Bij eventuele geschillen over de sluiting, de uitvoering, de beëindiging en/of de interpretatie van de overeenkomst verbinden Verkoper en Klant zich ertoe te goeder trouw gesprekken te voeren met het oog op een regeling in der minne van het geschil.

 

11.2.          In geval van geschillen zijn uitsluitend de rechtbanken van het gerechtelijk arrondissement Gent, afdeling Kortrijk bevoegd. De gerechtskosten kunnen naar Belgisch recht ten laste gelegd worden van de Klant.

Op de overeenkomst is uitsluitend het Belgisch recht van toepassing.

 

Indien om redenen van internationaal recht toch een ander recht van toepassing is, zal bij de interpretatie van huidige algemene voorwaarden in de eerste plaats teruggegrepen worden naar de Belgische Wet Marktpraktijken en Consumentenbescherming.

 

12.             INTERPRETATIE

 

Indien een bepaling of een deel van een bepaling van deze algemene voorwaarden nietig of strijdig met dwingend recht zou zijn, zullen de andere bepalingen van kracht blijven en zal de geldigheid ervan niet worden aangetast. In dergelijk geval wordt de betwiste bepaling vervangen door een afdwingbare en rechtsgeldige bepaling die zo nauw mogelijk aansluit bij het doel van de oorspronkelijke bepaling.